Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
+10
Kildar
Eglar
Sonir Norend
Lecram
Lobster
Skalle
Damien-Maelstrom
belzee
Ashi Valkoinen
Nirwastir
14 posters
2 / 3 oldal
2 / 3 oldal • 1, 2, 3
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Hát elég régen voltam már olyan játékon ahol ne lett volna kidolgozott háttérvilág... És a tapasztalat azt mutatja, hogy abszolút emberfüggő a dolog. Ez két részből tevődik össze:Sonir Norend írta:Jahm, de ha nincs egy kidolgozott háttérvilág (ami nem csak abból áll hogy összedobunk egy rakat évszámot meg nevet) akkor ugye többet kéne gondolkodni hozzá.
szal pesze anélkül is lehet, csak az emberek nem csinálják mint látható.
- van akinek segíteni kell
- van aki tényleg nem akar ennyire foglalkozni a dologgal
Előbbieket segíthetjük ines segédletekkel, vagy példamutatással. Utóbbiaknak meg mindegy... :/
Lobster- Hozzászólások száma : 1221
Age : 46
Registration date : 2008. Feb. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
bevallom eddig elég kevés általatok szervezett játékon voltam ahogy erre már egyesek rámutattak.
De jah, játékosok által írt dolgokat bármikor át lehet venni, max egy szervező egyszer átolvassa hogy passzol-e a játékhoz.
Viszont nem csak epic történetek kellenek meg hardcore történelem, azok általában túl nagy volumenüek és sablonosak szoktak lenni (mivel a legtöbb dolgot már évekkel ezelőtt többször ellőtték különböző történet írók)
Szal gondolok itt olyan témákra amikről IRL is beszélget az ember, csak arra a világra átültetni
Homár: én ami kidolgozott háttérvilágot láttam az általában kimerült abban hogy összedobtak 3-4 oldalt és hello, plusz faj és kaszt leírások, esetleg ha voltak külön országok vagy hasonló akkor azok kaptak fél-egy oldalt
szerk: Valójában most így hajnali kettőkor rájöttem, hogy csupán a kezdeményező készséget hiányolom a játékosokból és arra próbálok szükség megoldásokat találni
De jah, játékosok által írt dolgokat bármikor át lehet venni, max egy szervező egyszer átolvassa hogy passzol-e a játékhoz.
Viszont nem csak epic történetek kellenek meg hardcore történelem, azok általában túl nagy volumenüek és sablonosak szoktak lenni (mivel a legtöbb dolgot már évekkel ezelőtt többször ellőtték különböző történet írók)
Szal gondolok itt olyan témákra amikről IRL is beszélget az ember, csak arra a világra átültetni
Homár: én ami kidolgozott háttérvilágot láttam az általában kimerült abban hogy összedobtak 3-4 oldalt és hello, plusz faj és kaszt leírások, esetleg ha voltak külön országok vagy hasonló akkor azok kaptak fél-egy oldalt
szerk: Valójában most így hajnali kettőkor rájöttem, hogy csupán a kezdeményező készséget hiányolom a játékosokból és arra próbálok szükség megoldásokat találni
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Nos, egen akadnak ilyenek is. Viszont mondjuk vegyük a Luminát (ott mindketten voltunk) ahol elméletileg egy full MAGUS háttérvilág ki van dolgozva plusz folytatólagosan több játék eseménye ott volt háttérextrának.Sonir Norend írta:Homár: én ami kidolgozott háttérvilágot láttam az általában kimerült abban hogy összedobtak 3-4 oldalt és hello, plusz faj és kaszt leírások, esetleg ha voltak külön országok vagy hasonló akkor azok kaptak fél-egy oldalt
Ennek ellenére jöttek a szarabbnál szarabb elősztorik, és ami a prehistben zajlott az felért egy katasztrófával. Pedig rengeteg apró kis részlet és esemény volt amire "élő" karaktereket lehetett volna építeni, és amikből faszányos INes dumálások kijöhettek volna. Mert az emberkék zöme azzal volt elfoglalva, hogy minél menőbbnek tűnjön (ráadásul mindezt hihetetlenül tré szinten).
Ugyan a játékon (már amikor éppen zajlott) a lehetőségekhez képest elég sokszor előfordult hogy tudtam jót inezni. DE érdekes módon mindig ugyanazzal a néhány emberrel, pedig a lehetőségek megvoltak mások számára is.
Összegezve: amit ott a játékosok produkáltak az 90%-ban átvehetetlen szar volt. Ennek ellenére csináltunk jó kis játékosi kezdeményezéseket (annyit elárulhatok hogy a végkifejlethez is jócskán hozzátettünk ) pedig nem voltunk sokan akik ezzel foglalkoztunk (5-6 emberről van szó).
Más: igen a mi játékainkon valóban nagyon komoly kidolgozott háttérvilág van (akár Demgard, akár Caelum akár Projekt Prijot téma) viszont az is igaz, hogy ezt nem mindenki szereti. Pont azért, mert egy következetesen kidolgozott háttér egyben keretek is ad, amihez a játékosok egy része nem szeret igazodni, mert ő valami saját (vagy máshonnét átvett) kúlsággal jönne.
Hiába tudnék felsorolni kéttucat olyan "eseményt" hírt vagy sztorit ami pl: Caelum világán beszédtéma lehetne és semmi de semmi köze nincs a fősztorihoz, az ilyen kezdeményezésekre mindig csak kis csoport volt vevő. Egyszerűen aki új az nem fogja elolvasni azt a mérhetetlen mennyiségű anyagot ami összegyűlt, a régiek pedig idővel csak kikopnak, de ha nem is akkor nem biztos hogy lesz kedvük olyan sztorikat mesélni ami nekik már sokszorosan megunt múltbéli esemény.
Halkan jegyezném meg, nálunk még az IN-es mágiaelméleti világkép is olyan fokon volt kidolgozva hogy lehetett róla magiológiai vitákat tolni, ennek ellenére 2, azaz kettő embert ismertem aki vette a fáradságot hogy alkalmazza is.
Voltak/vannak versek, dalok amelyeket a játékosok írtak (némelyik egész jó lett) illetve amiket "adaptáltak" meglévőekből. Sőt, még az is ki tudott alakulni hogy bizonyos népekhez-vallásokhoz-családokhoz társítani lehetett jellemzőket. Mindenki tudta pl mire gondol az ember ha a azt mondja: "A bíboros legyen a barátod"... vagy hogy "Sonnosiak figyeljék az erszényed" esetleg "Vásároljon tőled a Corrido család"
De nagyon kíváncsi vagyok hogy mindezekből mi maradt meg idénre, mert az a halovány gyanúm, hogy nem sok. Mindenesetre augusztus végére kiderül.
Szummázva (és nemcsak Sonirnak): A háttérből a semmi az semmi, a kevés az valami a sok pedig túl sok sok. És valahol a valami és a sok között kell megtalálni azokat az embereket akik a kevésből kihoznak annyit hogy jó legyen de még nem sok. Adhatsz körvonalakat, de csak nagyon kevesek fognak részletekig elmerülni a háttérben.
Persze az én álmom is az, hogy majd a 15. Caelumi Játékon az "öreg bölcs" a fogadóban ülve ines történetekről mesélhessen a gonosz bíborosról, meg a jóságos Arslan mesterről az akkori újoncoknak... De azért egy kicsit félek, hogy nem fog összejönni...
Lobster- Hozzászólások száma : 1221
Age : 46
Registration date : 2008. Feb. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Lobster írta:A különböző kulturális különbségek megjelenítését néhol kissé túlzó elvárásnak érzem, legalább annyira, mint a változatos szerepekre való törekvést. Szerintem egy-egy teljesen hétköznapi emberke kijátszása pl sokkal nehezebb mint egy látványosan megjelenített "más kultúrkörből való"-t.
És ezzel elérkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy mit tartunk célnak szerepjátékosként. Azokat a karaktermegjelenítéseket amik látványosan megjelenítenek valamilyen társadalmi/faji...stb elemet és ezt jól kijátsszák, vagy inkább azt amikor hitelesen saját örömére játszik ki az ember valamit.
Mindkettőnek van előnye és hátránya, egyikkel "trúbb" vagy másikkal pedig színesebb izgalmasabb (ugyanakkor hiteltelenebb) környezetet varázsolsz a játékostársaidnak.
Szerintem...
Egyébként miért kell a kettőt szétválasztani? Lehet egyáltalán úgy értelmesen játszani karaktert, hogy valaki nem a maga örömére játszik, és nem a maga örömére igyekszik a jelleméhez hűen viselkedni, amikor játszik? És nem szükségképpen része a játékkal kapcsolatos "sikerélménynek" az, hogy az ember világba illő karaktert játszik a világba illő módon? De lehet, hogy csak félreértem, légy szíves, ezt fejtsd ki!
Saját példa, mert más fejébe nem látok bele: a tőlem legtávolabb álló karaktereimet is élvezettel játszottam el, törekedve a jellem kialakításánál arra, hogy az adott karakter illeszkedjen a világ berendezkedéséhez is, és valahogy "éljen", ne csak egy papírmasé-figura legyen; és örültem, mint kismacska a farkának, ha kaptam olyan visszajelzést, hogy ez sikerült, függetlenül attól, hogy "háttérjátékos kisembert" játszottam-e (ld. Afanen, Brit Prehist, tipikus középkori női szerep), vagy szélsőséges jellemet (vö. a nagyhangú, modoros Lenora Scaglia Cell4), és "kvesztmegoldásba" csak akkor vágtam bele, ha a karakterem jellem szerint is megtette volna az adott dolgot.
A kulturális különbségek megjelenítése meg szerintem attól függ, hogy a karakter vérmérséklete szerint mennyire szereti ezeket hangsúlyozni. IRL is vannak példának okáért "magyarkodó" ilyenolyan turulmadaras, hétköznap is kokárdás emberek, meg olyanok is, akik szép csendben büszkék rá, hogy magyarnak születtek, és olyanok is, akik szégyellik.
A verzatilitás a karakterválasztásban nem "kötelező", aki szeret kipróbálni sokféle jellemet, az tegye, de ha valaki egy személyiségtípusban nagyon jó, és szeret is abban játszani, szíve joga, ha passzol az adott környezetbe. Nemrégiben ismertem meg egy embert, aki remekül játszik "alvilági", gyarló, gyáva, hazudós karaktereket, mást ritkán, de ezekben nagyon jó, és szívesen, mi több, hihetően is adja elő őket.
Eglar- Hozzászólások száma : 787
Age : 38
Tartózkodási hely : Szombathely// egyetemi időszkban BP
Registration date : 2008. Aug. 04.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Igen, igen, nem.Eglar írta:Lehet egyáltalán úgy értelmesen játszani karaktert, hogy valaki nem a maga örömére játszik, és nem a maga örömére igyekszik a jelleméhez hűen viselkedni, amikor játszik? És nem szükségképpen része a játékkal kapcsolatos "sikerélménynek" az, hogy az ember világba illő karaktert játszik a világba illő módon?
- Lehet úgy jól karit játszani, hogy nem a saját örömödre játszol, csak azt általában NJK jelleggel teszed.
- Lásd fentebbi mondat.
- Nem szükségképpen része. Különben nem akarnának sötételfek (drow) mászkálni egy tolkieni világon, különben nem akarnának Caelumra jönni Gorwenali vámpírhercegek és nem akarnának más dimenziókból érkezett szupertápos félistenekkel játszani MAGUS világán sem.
Ha mindenki ilyen lenne, az jó is lenne. De sajnos NAGYON nem ez van. Még mindig többen vannak azok akik igazából leszarják hogy milyen "mély" a karakterük és pláne hogy mennyire illeszkedik a világképbe. A Lényeg az hogy az általuk fontosnak tartott (és általában tápjellegű vagy kúlsági faktorú) jellemvonást kidomboríthassák és/vagy indokolhassák.Eglar írta:Saját példa, mert más fejébe nem látok bele: a tőlem legtávolabb álló karaktereimet is élvezettel játszottam el, törekedve a jellem kialakításánál arra, hogy az adott karakter illeszkedjen a világ berendezkedéséhez is, és valahogy "éljen", ne csak egy papírmasé-figura legyen
Ezek nem kulturális különbségek, hanem viselkedésbéliek, legalábbis akkor ha nem kapcsolódik hozzá egy teljesen eltérő mögöttes gondolkodásmód. Ha a büszkeségüktől függetlenül mindegyik feláll mondjuk a Himnusz alatt, akkor mindegy hogy mennyire fejezi ki.Eglar írta:A kulturális különbségek megjelenítése meg szerintem attól függ, hogy a karakter vérmérséklete szerint mennyire szereti ezeket hangsúlyozni. IRL is vannak példának okáért "magyarkodó" ilyenolyan turulmadaras, hétköznap is kokárdás emberek, meg olyanok is, akik szép csendben büszkék rá, hogy magyarnak születtek, és olyanok is, akik szégyellik.
Amiről én beszéltem az a tényleges különbségek megjelenítése. Ezek ugyanis általában sok apró részletből kéne hogy összeálljanak, melyeket még a CJ/DK-n sem sikerült kidolgozni, pedig nem nagyon láttam live-ot ahol akárcsak ennyire is meg lenne ez oldva. Amit általában felvonultatnak az néhány látványosan is megjeleníthető (tipikus sztereotíp) megoldások, amelyeket jól lehet ütköztetni a játékon. Tipikusan vallások, ideák közti eltéréseket láthatunk, illetve a másik nép tagjaihoz való hozzáállást, meg ugyebár a klasszikus öltözködési és kommunikációs formulákat (elvárt köszöntés pl).
De igen ritka hogy mondjuk egy Sográn megsértődik mert egy uspeni mondjuk mutatóujjal felé int, vagy hogy gasztronómiai konfliktusba keverednek egy közös vacsora alatt.
Szerintem nincs és nem is nagyon lesz olyan hiteles megoldás hogy fantasy világokban trú kulturális különbségeket lehetne megjeleníteni, sőt, még a hagyományőrzésnél is komoly forrásmunkát igényelne ez. A felszínes megjelenítésnek viszont megvan az az előnye, hogy egy-egy játékon simán előfordulhat kismillióféle eltérő "kultúra" képviselője, mert ebből nem lesz érdemi konfliktus. Ha lesz is az már nem kulturális hanem diplomáciai vagy egyéb okokra lesz visszavezethető.
Nem kötelező, de mégse nagyon van olyan játék ahol valós arányban fordulnak elő a hero-k és a "köz"népek.Eglar írta:A verzatilitás a karakterválasztásban nem "kötelező", aki szeret kipróbálni sokféle jellemet, az tegye, de ha valaki egy személyiségtípusban nagyon jó, és szeret is abban játszani, szíve joga, ha passzol az adott környezetbe. Nemrégiben ismertem meg egy embert, aki remekül játszik "alvilági", gyarló, gyáva, hazudós karaktereket, mást ritkán, de ezekben nagyon jó, és szívesen, mi több, hihetően is adja elő őket.
Ami viszont nagyon zavaró, amikor erővel szuszakolnak bele olyan karaktereket a játékba amik igazából életképtelenek lennének, ha nem egy 2-3 napos eksönről lenne csak szó. Függetlenül attól, hogy hero vagy sem, az esetek többségében a kijátszott karik sokkal impulzívabbak és vakmerőbbek mint lenne bárki igazi ember. Én erről beszéltem hogy nem hétköznapi embereket játszanak ki, és erre utaltam hogy ez az ára annak hogy nem unatkozol 3 napig egy vályogházban vajat köpülve. Igen, ezért hitelességgel fizetünk.
Lobster- Hozzászólások száma : 1221
Age : 46
Registration date : 2008. Feb. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Lobster írta:különben nem akarnának Caelumra jönni Gorwenali vámpírhercegek
...ezt mindig megmosolygom akárhányszor eszembe jut a dolog.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Hitelesség kontra játékélmény:
Bocs hogy mindig falloutal példálózom, de szerintem ott még ilyen szempontból is teljesen jók voltunk. Senki sem játszott herot holott a lehetőség sokaknak adott volt, voltak játéktól független ines beszélgetések bőven.
Najó, talán Magitor bunkerből kivonulós jelenete egy kicsit "érdekes" volt, de fallout világában ha kisétálsz egy bunkerből, a társaidat fegyverekkel álják körbe te pedig csak a levegőtartályod visszaszámolását hallod, akkor elég életszerűnek tűnik hogy megpróbálsz magaddal rántani párat
Mondjuk itt nagy segítség hogy a témához bőven akad filmes és egyéb formában háttérirodalom, de a másik ami miatt szerintem könnyebb volt mindenkinek reálisan megjeleníteni a karakterét, hogy mégiscsak egy modern világban élünk, így a fallout posztapokaliptikus hangulatához mégiscsak közelebb állunk még a mindennapi életünkel is, mint egy bármilyen fantasy világhoz.
(Hagyományőrzéshez pedig valóban embertelen mennyiségű háttérkutatás kell, nagyon sok tévhit, közhely és tévedés forog közszájon, sajnos az iskolákban is, rengeteg anyagot kell átnyálazni hogy egyáltalán sejtésünk legyen az igazságról, ezért is imádunk mindenféle tárgyi leletet bármilyen korról is legyen szó)
Bocs hogy mindig falloutal példálózom, de szerintem ott még ilyen szempontból is teljesen jók voltunk. Senki sem játszott herot holott a lehetőség sokaknak adott volt, voltak játéktól független ines beszélgetések bőven.
Najó, talán Magitor bunkerből kivonulós jelenete egy kicsit "érdekes" volt, de fallout világában ha kisétálsz egy bunkerből, a társaidat fegyverekkel álják körbe te pedig csak a levegőtartályod visszaszámolását hallod, akkor elég életszerűnek tűnik hogy megpróbálsz magaddal rántani párat
Mondjuk itt nagy segítség hogy a témához bőven akad filmes és egyéb formában háttérirodalom, de a másik ami miatt szerintem könnyebb volt mindenkinek reálisan megjeleníteni a karakterét, hogy mégiscsak egy modern világban élünk, így a fallout posztapokaliptikus hangulatához mégiscsak közelebb állunk még a mindennapi életünkel is, mint egy bármilyen fantasy világhoz.
(Hagyományőrzéshez pedig valóban embertelen mennyiségű háttérkutatás kell, nagyon sok tévhit, közhely és tévedés forog közszájon, sajnos az iskolákban is, rengeteg anyagot kell átnyálazni hogy egyáltalán sejtésünk legyen az igazságról, ezért is imádunk mindenféle tárgyi leletet bármilyen korról is legyen szó)
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
A fallout eleve más, mert ott egy "homogén" világ van ami mintegy "letisztult" a kultúrától. Egy posztapokaliptikus világban (főleg ha még a korai fázisban leledzik) a túlélés szinte az egyetlen evolúciós kényszer, ami igen hasonló elgondolásokat szül. Kultúra onnantól jelenik meg ha a közvetlen túlélés már legalább minimális mértékben biztosított.
Így aztán egy fallouton ezért van "könnyebb" dolga szervezőnek és játékosnak egyaránt, mert nem kell kijátszania - más körülmények között indokolt - népek és kultúrák közti különbségeket mint egy többé kevésbé civilizált fantasy környezetben.
Így aztán egy fallouton ezért van "könnyebb" dolga szervezőnek és játékosnak egyaránt, mert nem kell kijátszania - más körülmények között indokolt - népek és kultúrák közti különbségeket mint egy többé kevésbé civilizált fantasy környezetben.
Lobster- Hozzászólások száma : 1221
Age : 46
Registration date : 2008. Feb. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
világalkotás
1. fázis--> hol játszódik, terület meghatározása/élettér leírása gazdaság politika/társadalom
2. fázis --> kik a szemben álló felek, viselet/szokások/beszédstílus
eddig ez a max
és ez elég vicces mert gyakorlatilag ez a topic neve is, címszavakban, de mi kell még???
mert ennyi nem elég!
a kevésbé civilizált fantasy kategóriát pedig visszautasítom!!!
1. fázis--> hol játszódik, terület meghatározása/élettér leírása gazdaság politika/társadalom
2. fázis --> kik a szemben álló felek, viselet/szokások/beszédstílus
eddig ez a max
és ez elég vicces mert gyakorlatilag ez a topic neve is, címszavakban, de mi kell még???
mert ennyi nem elég!
a kevésbé civilizált fantasy kategóriát pedig visszautasítom!!!
A hozzászólást Belzee összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Feb. 18, 2010 11:02 pm-kor.
belzee- Hozzászólások száma : 301
Age : 50
Tartózkodási hely : InTrioPolis
Registration date : 2010. Jan. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Homár: azért lehet arról is teológiai vitákat tartani hogy Plutonius az igaz isten vagy inkább a Church of Atom-nak higgyünk
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Lehetni akár még lehetne is. De ez sokkal inkább fog megjelenni az egyén szintjén mintsem "kulturális különbségként"Sonir Norend írta:Homár: azért lehet arról is teológiai vitákat tartani hogy Plutonius az igaz isten vagy inkább a Church of Atom-nak higgyünk
A világalkotás ennél sokkal messzebb kezdődik szerintem. Én mire a te 1-es fázisodig eljutok előtte már soksok oldalt kidolgozok a világ működéséről... Inkább nevezném sokadik pontnak ezt Majd miután van egy működő világod, akkor el lehet kezdeni az ember (vagy egyéb értelmes fajok) megjelenítését, történelmet adni a kezdetektől, de még akkor is csak sooookára jutunk el oda, hogy viseletről meg beszédstílusról lehessen szó. Ahhoz ki kell "alakulni" olyan társadalmi, környezeti vagy egyéb körülményeknek, amelyek indokolttá teszik ezeket a részleteket. Ilyen mélységig pedig csak akkor érdemes foglalkozni bármivel is, ha valóban van rá kereslet.Belzee írta:világalkotás
1. fázis--> hol játszódik, terület meghatározása/élettér leírása gazdaság politika/társadalom
2. fázis --> kik a szemben álló felek, viselet/szokások/beszédstílus
eddig ez a max
és ez elég vicces mert gyakorlatilag ez a topic neve is, címszavakban, de mi kell még???
mert ennyi nem elég!
Ugyan te kidolgozhatsz többszáz oldalnyi kultúrát is de annyi energiából amit ebbe beleölsz 3 liveot megszervezhetnél, miközben lehet hogy baromira nem fogják szeretni az emberek a rájuk lőcsölt "kötelező" elemeket.
Szerintem.
Lobster- Hozzászólások száma : 1221
Age : 46
Registration date : 2008. Feb. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
...kabáthoz gombot keresel vagy gombhoz varratsz kabátot ez temperamentum kérdése...
Van amikor érdemesebb elgondolkozni egy két dolgon mit érdemes a hozott anyagból beépíteni egy világba, másrészt mi az amit a saját agyunkból nem kéne kiadni mert az már erős túlzás!
Világalkotás=kapaszkodó a cél elérésére egy játékon belül
Van amikor érdemesebb elgondolkozni egy két dolgon mit érdemes a hozott anyagból beépíteni egy világba, másrészt mi az amit a saját agyunkból nem kéne kiadni mert az már erős túlzás!
Világalkotás=kapaszkodó a cél elérésére egy játékon belül
belzee- Hozzászólások száma : 301
Age : 50
Tartózkodási hely : InTrioPolis
Registration date : 2010. Jan. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Világalkotás = egy logikusan felépített világ működésének megalapozása, melyet a játékosok megtölthetnek tartalommal.Belzee írta:Világalkotás=kapaszkodó a cél elérésére egy játékon belül[/b]
Ahol te a világot csupán kapaszkodónak szánod, ott valóban csupán díszlet a színdarabhoz. Én a világot és annak működését teszem a játék alapjává és erre építhetnek a játékosok anélkül hogy kapaszkodniuk kéne bármibe is.
Lobster- Hozzászólások száma : 1221
Age : 46
Registration date : 2008. Feb. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
egy öreg-kétéltűnek ami életközeg az egy kezdő larpernek viszont mélyvíz, és csak jó úszóknak ajánlható a felirat szerint is, de itt még azt is megkockáztatom, hogy a játékok okozta változások úgyis bekavarnak a letisztult világképbe...
bár ezt a vitát meddőnek tartom, te a tiedről gondolkozol, én meg nem a tiedről
bár ezt a vitát meddőnek tartom, te a tiedről gondolkozol, én meg nem a tiedről
belzee- Hozzászólások száma : 301
Age : 50
Tartózkodási hely : InTrioPolis
Registration date : 2010. Jan. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
A konzekvens világkép előnye, hogy akkor is működik ha a játékosok nem ismerik, és az is előnye, hogy nem történhet olyan változás ami világkép szinten kavar be. A történelemben meg külön jó hogyha a játékosi események formálnak...
Egy kezdőnek mindegy hogy mennyire van kidolgozva a háttér ok-okozati rendszere, de egy rutinos tud ebből építkezni.
Igazából a vita meddősége igaz lenne ha játékokról beszélnénk, de te a világkép kidolgozás módjáról vetettél fel dolgokat.
Itt pedig egyértelműen ugyanarról beszélünk, csak mást állítunk
Egy kezdőnek mindegy hogy mennyire van kidolgozva a háttér ok-okozati rendszere, de egy rutinos tud ebből építkezni.
Igazából a vita meddősége igaz lenne ha játékokról beszélnénk, de te a világkép kidolgozás módjáról vetettél fel dolgokat.
Itt pedig egyértelműen ugyanarról beszélünk, csak mást állítunk
Lobster- Hozzászólások száma : 1221
Age : 46
Registration date : 2008. Feb. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Minden világkép átesik a fejlődési státuszokon ugyanúgy mint egy játék szerintem...
A szervező világképe is változik az OFF világról is, a játékosok elvárásai is változnak, a fantasy műfaj is változik, uram bocsá' a Conan és a RedSonja világkép elég egy kísérlethez, de nem elég egy mai szinten elvárt lelki és drámai mélységhez, oda a LOTR és HP kidolgozottsága kell és ez nem feltétlenül kell elmennie egy nyáladzásba sem, mert egészen korrekt példák vannak rá a hazai palettán is, viszont mire rájön valaki mit is akar igazán, az idő alatt elkövet némi hírnevet a játékának, vagyis alapokat lefektet a világához (persze lehet teljesen új konceptbe kezdeni, de a múltat nem fogja tudni tagadni)
A szervező világképe is változik az OFF világról is, a játékosok elvárásai is változnak, a fantasy műfaj is változik, uram bocsá' a Conan és a RedSonja világkép elég egy kísérlethez, de nem elég egy mai szinten elvárt lelki és drámai mélységhez, oda a LOTR és HP kidolgozottsága kell és ez nem feltétlenül kell elmennie egy nyáladzásba sem, mert egészen korrekt példák vannak rá a hazai palettán is, viszont mire rájön valaki mit is akar igazán, az idő alatt elkövet némi hírnevet a játékának, vagyis alapokat lefektet a világához (persze lehet teljesen új konceptbe kezdeni, de a múltat nem fogja tudni tagadni)
belzee- Hozzászólások száma : 301
Age : 50
Tartózkodási hely : InTrioPolis
Registration date : 2010. Jan. 28.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Gyengén álcázott belreklámként most megörvendeztetnék mindenkit egy rövid DK/Cell "világképi evolúciós" áttekintéssel, csak hogy legyen mire hivatkozni:
2005 - Cell-Live: Egy falu többé-kevésbé kidolgozva, tudjuk hogy vannak papok de hogy kit követnek arról sehol sincs szó. Fantasy kliséhegyek.
2006 - Cell-Live 2: Setéterdő: Az előző játék eseményei 500 évvel a cselekmény előtti történelem. Egy város aránylag jól kidolgozva, helyi történelemmel, törvényekkel, istenekkel. Tudjuk hogy létezik nyugatra valami birodalom, keletre valami uspenek, északra valami barbárok.
2007 - Cell-Live 3: Visszatérés a Setéterdőbe: Első térkép a teljes világról, a helyek többsége kidolgozatlan, viszont hozzákerül a dologhoz egy közepesen kidolgozott kozmológia, valamint a vallások leírása. Ekkor kapja a világ a "Demgard" nevet.
2008 - Cell-Live 4: Elsőként van hatással a cselekményre az előző játék befejezése. Első "realtime" időmenetel. Minden országról van legalább pár szó, de gyakran csak "hogy legyen valami erről is" alapon. A világ egyedi vonásainak kidomborítása, vázlatos történelem. Régi nagyon gázklisé részek elfelejtése.
2009 - Cell-Live 5: Demgardi Krónikák: Paradigmaváltással együtt az új név bedobása a köztudatba. Újabb gázklisé-rostálás, szerencsére a nagyon gáz régről bennmaradt, ezévben kirostált dolgokra senki sem emlékszik Draug-on és rajtam kívül. Világkép, történelem és kozmológia racionalizálása, összefoglaló útikalauz elkezdése: Népek, kultúrák, államalakulatok, vallások, jellemző fegyverek, nyelvek hangzásvilága. Jelen állapotához link itt.
2011 - Demgardi Krónikák: A zagrozai szövetség: Coming soon...
2005 - Cell-Live: Egy falu többé-kevésbé kidolgozva, tudjuk hogy vannak papok de hogy kit követnek arról sehol sincs szó. Fantasy kliséhegyek.
2006 - Cell-Live 2: Setéterdő: Az előző játék eseményei 500 évvel a cselekmény előtti történelem. Egy város aránylag jól kidolgozva, helyi történelemmel, törvényekkel, istenekkel. Tudjuk hogy létezik nyugatra valami birodalom, keletre valami uspenek, északra valami barbárok.
2007 - Cell-Live 3: Visszatérés a Setéterdőbe: Első térkép a teljes világról, a helyek többsége kidolgozatlan, viszont hozzákerül a dologhoz egy közepesen kidolgozott kozmológia, valamint a vallások leírása. Ekkor kapja a világ a "Demgard" nevet.
2008 - Cell-Live 4: Elsőként van hatással a cselekményre az előző játék befejezése. Első "realtime" időmenetel. Minden országról van legalább pár szó, de gyakran csak "hogy legyen valami erről is" alapon. A világ egyedi vonásainak kidomborítása, vázlatos történelem. Régi nagyon gázklisé részek elfelejtése.
2009 - Cell-Live 5: Demgardi Krónikák: Paradigmaváltással együtt az új név bedobása a köztudatba. Újabb gázklisé-rostálás, szerencsére a nagyon gáz régről bennmaradt, ezévben kirostált dolgokra senki sem emlékszik Draug-on és rajtam kívül. Világkép, történelem és kozmológia racionalizálása, összefoglaló útikalauz elkezdése: Népek, kultúrák, államalakulatok, vallások, jellemző fegyverek, nyelvek hangzásvilága. Jelen állapotához link itt.
2011 - Demgardi Krónikák: A zagrozai szövetség: Coming soon...
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Éééés feléleszteném kicsit a topikot, ugyanis a Demgard térkép felújítása közben mind én, mind Pangloss - akit eddig megkerestem ha névadással voltam gondban - kifogytunk az ötletekből, így szeretnék ötleteket kérni tőletek három plusz valamennyi folyó és hat város nevére, a következő feltételekkel:
- Egy folyó két ágról indul, az egyik az északi barbárok szállásterületétől északra levő hegyekből, a másik Mornia környékéről. Az északi barbárok területén egyesül, és az északi tengerbe torkollik a Gargharan-hegységtől nem messze. Egy szakaszán határt képez Astusan Hordáinak területe és a Szellemek Népének területe között. (északi barbár nyelvhangulat mindkét ágnak és a főágnak is, ez valamilyen földi skandináv)
- Egy folyó Marengarton halad végig hosszában, és a pahjallai szigetet is tartalmazó öbölbe torkollik. (birodalmi nyelvhangulat kéne, ami földi német)
- Egy folyó a Koponya-hegységben, azaz Laienmark tartomány északi részén indul két ágról, Vinnegart-nál (birodalmi főváros) egyesülnek, majd délre folynak tovább, Velinián keresztül. (Laienmark birodalmiként földi német, Velinia földi olasz hangzású)
- Hat darab kahrai város, ők ilyen nem játszható távolkeleti, alvilági lényekkel és szellemekkel cimboráló népek (földi kínai hangzásvilág ami semmiképp sem japán)
- Egy folyó két ágról indul, az egyik az északi barbárok szállásterületétől északra levő hegyekből, a másik Mornia környékéről. Az északi barbárok területén egyesül, és az északi tengerbe torkollik a Gargharan-hegységtől nem messze. Egy szakaszán határt képez Astusan Hordáinak területe és a Szellemek Népének területe között. (északi barbár nyelvhangulat mindkét ágnak és a főágnak is, ez valamilyen földi skandináv)
- Egy folyó Marengarton halad végig hosszában, és a pahjallai szigetet is tartalmazó öbölbe torkollik. (birodalmi nyelvhangulat kéne, ami földi német)
- Egy folyó a Koponya-hegységben, azaz Laienmark tartomány északi részén indul két ágról, Vinnegart-nál (birodalmi főváros) egyesülnek, majd délre folynak tovább, Velinián keresztül. (Laienmark birodalmiként földi német, Velinia földi olasz hangzású)
- Hat darab kahrai város, ők ilyen nem játszható távolkeleti, alvilági lényekkel és szellemekkel cimboráló népek (földi kínai hangzásvilág ami semmiképp sem japán)
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Megint én vagyok, harmadszorra is.
Továbbra is várom az ötleteket, hogy miről szeretnétek részletesebben olvasni Demgard témájában. Amit eddig javasoltatok:
Ezek jó ötletek, de rengeteg kutatást igényelnek, így későbbre hagyom őket. Ha esetleg van még valami, amiről szívesen olvasnátok, jelezzétek
ps.: azok a javaslatok, amiket a Ralsenberg Ostroma facebook event wallján tettetek, úgy tűnik elvesztek amikor a lezajlott eventet törölte a facebook.
Továbbra is várom az ötleteket, hogy miről szeretnétek részletesebben olvasni Demgard témájában. Amit eddig javasoltatok:
- Kulturális életről, irodalomról, zenéről, képzőművészetről, ezeknek mainstream és underground formáiról.
- Ünnepségek
- Filozófia és mágiaelmélet. Legendák. Emberek történetei, rövid életrajzok. Különféle kultúrák különféle szemléleteinek megnyilvánulásáról, és szubjektív bemutatásáról. Metafizika.
Ezek jó ötletek, de rengeteg kutatást igényelnek, így későbbre hagyom őket. Ha esetleg van még valami, amiről szívesen olvasnátok, jelezzétek
ps.: azok a javaslatok, amiket a Ralsenberg Ostroma facebook event wallján tettetek, úgy tűnik elvesztek amikor a lezajlott eventet törölte a facebook.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Különböző istenek által megkövetelt vallási szertartások, ezek szentélyei (hogy néznek ki, hol alakítják ki, férőhely, stb.), a szertartások időpontjai, esetleges játéktechnikai hatások.
Gyakorlatilag a vallásokról szóló rész kibővítése.
Gyakorlatilag a vallásokról szóló rész kibővítése.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Ha már vallások: az adott valláson belüli irányzatok, szekták. A különböző vallások ill. szekták viszonyulása egymáshoz. Ezek szervezeti felépítése.
Spectre- Hozzászólások száma : 468
Tartózkodási hely : Magyarisztán banánköztársasága
Registration date : 2009. Mar. 14.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Lekaptam külön topikba a magyaros téma postjait mert már nagyon leágazott az eredeti témáról, itt meg ötleteket továbbra is várok.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Őrült karakterek témájában ezt most találtam /tg/-n:
Magam is észrevettem, hogy LARP-okon is gyakran előfordul hogy az emberek afféle univerzális kifogásnak használják hogy "háde őrült a karakterem" és ezzel igazolják a LOLRANDOM cselekedeteket. A fenti hozzászólás elég jól összefoglalja a megoldást a problémára, aki őrült karakterben gondolkodik, specifikálja a személyiségzavarokat.
Discuss.
When people say "insane" on the internet all they mean are the "lol I'M LAUGHING AND THINGS ARE ON FIRE AND I;M GOING TO FUCK A PUPPY BEFORE STABBING THE CHILDREN BECAUSE LOLOLOLOLOL NO BRAKES ON THIS FAILTRAIN"
By actually expressing the names of what disorders you're following, you're accepting limits and make the whole personality more believable and tolerable.
Magam is észrevettem, hogy LARP-okon is gyakran előfordul hogy az emberek afféle univerzális kifogásnak használják hogy "háde őrült a karakterem" és ezzel igazolják a LOLRANDOM cselekedeteket. A fenti hozzászólás elég jól összefoglalja a megoldást a problémára, aki őrült karakterben gondolkodik, specifikálja a személyiségzavarokat.
Discuss.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
Ez akkor járható út ha a leggyakoribb személyiségzavarok mibenlétét tisztázzuk az emberek fejében. Pl mesélhetnétek internetes segítség nélkül, hogy ki szerint mit jelentenek pl:
- szociopátia
- pszichopátia
- skizofrénia
Csak hogy a három leggyakoribb félremagyarázott példát vegyük.
- szociopátia
- pszichopátia
- skizofrénia
Csak hogy a három leggyakoribb félremagyarázott példát vegyük.
Re: Világalkotás - kultúrák, szokások vitakör
A szociopátia és a pszichopátia szétválasztása nem teljesen egyértelmű a szakirodalomban (mármint adott könyvön/iskolán belül az, de kollektíven elfogadott verzió jelenleg nincs), a többségi vélemény szerint a régi pszichopátia elnevezés azonos az antiszociális személyiségzavar elnevezéssel. Mindenesetre meglehetősen átfogó fogalom, de általánosságban a következők jellemzik (a pszichopátiát):
- a társadalmilag elfogadott moralitást alig vagy egyáltalán nem értik, legfeljebb színlelik
- élősködő életvitel
- manipulatív viselkedés
- "pszichopata báj", nagyon könnyen adják el magukat bárkinek
- hosszútávú következmények részben vagy egészben meg-nem-értése
- szélsőséges önzés
- beleérzőképesség hiánya
- több nem jut eszembe fejből.
A legtöbben fizikailag nem túl veszélyesek, mivel a konfrontációhoz általában túl gyávák, inkább lopnak-csalnak-hazudnak. Más problémákkal keverve persze változhat több dolog.
...
Skizofrénia: NEM tudathasadás. Nem-külsőleg indukált többé-kevésbé konzisztens érzékszervi hallucinációk (nem csak képek/hangok, hanem tapintásérzet, szagok, ízek), melyek egyes szélsőséges esetekben teljes értékűnek érzékelt embereknek/élőlényeknek/entitásoknak is tűnhetnek (azaz a képzelt barátaidat látod, nem a fejedben vannak a saját érzékelésed szerint), vagy objektíven létező dolgok érzékelését torzíthatják (emberek helyett randomszörnyek pl)
...
Tudathasadás: vitatott betegség, a számtalan dokumentált eset ellenére is több intézet nemlétezőnek tartja. A személyiségek lehetnek részlegesek vagy egészek, az ismeretanyaguk szélsőséges mértékben eltérhet (valójában mindenkinek tökéletesen működő fotografikus memóriája van, a tudat azonban önmaga védelmében a teljes ismeretanyagnak csak egy töredékét "rögzíti", ettől függetlenül különféle módszerekkel minden visszahívható, amit életed során érzékeltél. Az eredetitől eltérő műveltségű személyiségek az elnyomott emlékek különböző részeiből állnak össze, változó mértékben keverve a tudatos ismeretanyaggal. A kulturális-szubkulturális hatások és kondicionálások, ill a tanult érzelmi sémák is emléknek számítanak.). A személyiségek esetenként, sőt néha eseteken belül is változó mértékben vannak egymás létezésének tudatában, de leggyakrabban nem tudnak egymásról, magukat teljesértékű, épelméjű személynek érzékelik.
Lehet, h pár dologra rosszul emlékszem, őszintén szólva elég régen olvastam utána.
- a társadalmilag elfogadott moralitást alig vagy egyáltalán nem értik, legfeljebb színlelik
- élősködő életvitel
- manipulatív viselkedés
- "pszichopata báj", nagyon könnyen adják el magukat bárkinek
- hosszútávú következmények részben vagy egészben meg-nem-értése
- szélsőséges önzés
- beleérzőképesség hiánya
- több nem jut eszembe fejből.
A legtöbben fizikailag nem túl veszélyesek, mivel a konfrontációhoz általában túl gyávák, inkább lopnak-csalnak-hazudnak. Más problémákkal keverve persze változhat több dolog.
...
Skizofrénia: NEM tudathasadás. Nem-külsőleg indukált többé-kevésbé konzisztens érzékszervi hallucinációk (nem csak képek/hangok, hanem tapintásérzet, szagok, ízek), melyek egyes szélsőséges esetekben teljes értékűnek érzékelt embereknek/élőlényeknek/entitásoknak is tűnhetnek (azaz a képzelt barátaidat látod, nem a fejedben vannak a saját érzékelésed szerint), vagy objektíven létező dolgok érzékelését torzíthatják (emberek helyett randomszörnyek pl)
...
Tudathasadás: vitatott betegség, a számtalan dokumentált eset ellenére is több intézet nemlétezőnek tartja. A személyiségek lehetnek részlegesek vagy egészek, az ismeretanyaguk szélsőséges mértékben eltérhet (valójában mindenkinek tökéletesen működő fotografikus memóriája van, a tudat azonban önmaga védelmében a teljes ismeretanyagnak csak egy töredékét "rögzíti", ettől függetlenül különféle módszerekkel minden visszahívható, amit életed során érzékeltél. Az eredetitől eltérő műveltségű személyiségek az elnyomott emlékek különböző részeiből állnak össze, változó mértékben keverve a tudatos ismeretanyaggal. A kulturális-szubkulturális hatások és kondicionálások, ill a tanult érzelmi sémák is emléknek számítanak.). A személyiségek esetenként, sőt néha eseteken belül is változó mértékben vannak egymás létezésének tudatában, de leggyakrabban nem tudnak egymásról, magukat teljesértékű, épelméjű személynek érzékelik.
Lehet, h pár dologra rosszul emlékszem, őszintén szólva elég régen olvastam utána.
Ahriman- Hozzászólások száma : 483
Age : 38
Tartózkodási hely : Debrecen
Registration date : 2010. Jul. 16.
2 / 3 oldal • 1, 2, 3
2 / 3 oldal
Engedélyek ebben a fórumban:
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.